TeamAlert voert campagne: vermindering van smartphonegebruik op de fiets onder jongeren

TeamAlert voert samen met VVN de campagne ‘Aandacht op de Weg – Klap ‘m Dicht!’ in provincies Gelderland en Overijssel. Het doel van deze campagne is het gedrag van fietsende jongeren in de leeftijdscategorie 10 tot 18 jaar beïnvloeden, zodat er minder verkeersongevallen plaatsvinden. Het gaat dan met name om het verminderen van smartphonegebruik op de fiets, zodat jongeren minder afgeleid zijn en hun aandacht op de weg houden.

Risicogroep
Beide organisaties vinden het belangrijk om jongeren bewust te maken van de risico’s van mobiel gebruik in het verkeer. Het gebruik van de smartphone op de fiets leidt namelijk  tot een 40% grotere kans op een verkeersongeval. Uit onderzoek van het SWOV blijkt ook dat in september, wanneer de scholen weer van start gaan, het aantal 12-jarige fietsslachtoffers bijna twee keer zo hoog is als in andere maanden en leeftijdsgroepen.

Afleiding op de fiets
Met het project @TheWheel-deal gaat TeamAlert langs middelbare scholen. Tijdens de @TheWheel-deal worden de leerlingen uitgedaagd om een deal, de @TheWheel-deal, met zichzelf aan te gaan: minimaal 7 dagen geen telefoon op de fiets. TeamAlert staat op 11 juli bij het Pius X College in Rijssen en op 12 juli bij het Etty Hillesum Lyceum in Deventer.

Over TeamAlert
De levens van alle Nederlandse jongeren beter maken. Dat is de droom van TeamAlert. Dit doet de organisatie door jongeren uit te dagen het meeste uit hun leven te halen en te laten zien hoe ze hun leven gelukkiger, veiliger en gezonder kunnen leiden. Vanuit die visie richt TeamAlert zich op uiteenlopende relevante maatschappelijke thema’s die jongeren aangaan, zoals verkeersveiligheid, een gezonde leefstijl en slim omgaan met geld.