Eerste winkelier komt thuis in Streekmarkt


Gepubliceerd op

GROENLO – Bakker Michel Nales is de eerste winkelier die zijn intrek neemt in de Streekmarkt Hart van Grolle aan de Beltrumsestraat. De Groenlose bakker verhuist terug naar zijn verbouwde bakkerswinkel die onderdeel uitmaakt van een coöperatieve samenwerking met andere winkeliers zoals een slager, een groenteboer, zuivel en streekdelicatessen uit de streek en nog veel meer. “Het voelt als thuiskomen”, vertelt Michel Nales over de nieuwe uitdaging die de komende maanden zichtbare vormen krijgt.

Op dinsdag 9 september gaat de bakkerswinkel van Michel Nales open. Het heeft dan een Frans uiterlijk gekregen in een Grolse tint. “Het assortiment gaan wij eerst terugbrengen naar puur en authentiek: oerbroden zoals desem- en vloerbroden om vervolgens het assortiment in de lijn van de streekmarkt compleet te maken. We krijgen een knusse winkel zodat nieuwe ambachtelijke producten veel beter opvallen.” Afbeeldingen van de Slag om Grolle komen op wanddelen zodra de streekmarkt Hart van Grolle in februari 2015 de voltooiing nadert. De eerste paar maanden zullen klanten alleen aan de voorkant naar binnen kunnen. Daarna is het achterste deel waar binnenkort smoothies verkrijgbaar zijn, een ‘vitaminebar’ en ijs zijn ingericht, vanaf de zijkant toegankelijk. Het ijs is gemaakt van melk afkomstig van een boer net buiten Groenlo “Dit deel krijgt een ‘La Place-achtige’ uitstraling”, vertelt Michel Nales.

De grootste verandering en uitdaging voor bakker Michel Nales is de samenwerkingsvorm met de andere ondernemers die in de streekmarkt gaan deelnemen. “Wij hebben er zin in en willen graag deze gezellige en positieve samenwerking aangaan. We zijn benieuwd hoe de uitwerking de uiteindelijke vorm krijgt die wij met elkaar voor ogen hebben.” De betrokken deelnemers blijven zelfstandige ondernemers die momenteel bijna wekelijks bij elkaar komen het coöperatieve concept verder uit te diepen. In de afgelopen perioden zijn producenten, andere winkels en bedrijven bezocht die voor een bepaalde manier van samenwerken hebben gekozen. In Hart van Grolle zullen ondernemers van elkaar producten afnemen en deze verwerken in de eigen receptuur en samen geheel nieuwe activiteiten opzetten. En ook de klant zal worden meegenomen in fenomenen van gezonde en smaakvolle streekproducten, verantwoorde keuzes, aandacht voor elkaar en een sociale economie. Het coöperatieve gedachtegoed is ook hierbij nadrukkelijk aanwezig.