Eerste winnende motor Zwarte cross | ‘verhaal uit de oude doos’


Gepubliceerd op

LICHTENVOORDE – De Zwarte cross is klein begonnen in 1997 in het Hummelse Broek, nu 23 jaar geleden. Sinds 2006 wordt het jaarlijkse festival gehouden in De Schans bij het drie dorpenpunt Vragender, Lievelde en Lichtenvoorde. Afgelopen dinsdag was er een persmiddag op de Zwarte cross. De journalisten, videografen en fotografen konden uitgebreid en op hun gemak foto’s, video en verhaal maken. “Ik liep deze middag een paar honderd meter mee met Gijs Jolink. en had het vooral over de Zwarte cross. Ook liet ik Gijs weten dat er op Streekgids ooit een verhaal heeft gestaan van de allereerste Zwarte cross”, vertelde fotograaf Marcel Houwer van Streekgids.nl. Gijs liet weten dit verhaal niet te kennen en dit is voor de redactie een reden om het verhaal nogmaals te publiceren.

Uit de oude doos. Terug naar 2006

“Nog een paar maanden wachten en dan zal een grote karavaan van de meeste bijzondere caravans richting de Schans in Lichtenvoorde rijden. Grote en kleine voertuigen, twee-, drie, veel-wielers en alles daar tussenin zal vervoerd worden naar het crossterrein om deel te nemen aan de Zwarte Cross.

Dit jaar is het de tiende keer dat de Zwarte Cross, het cross, muziek en feestspektakel dat zijn weerga niet kent zal worden georganiseerd. Dit evenement begon in 1997 in het Hummelse Broek als een onschuldig geintje en is uitgegroeid tot een ongekend megaspektakel. De organisatie in 1997 was (net als nu) in handen van de Achterhoekse Rock & Roll formatie Jovink & the Voederbietels en trok zo’n 1000 bezoekers. 150 crossers zorgden met hun brommer of motor voor spektakel.

Geert Jan Paasschens uit Groenlo kan het zich allemaal nog goed herinneren. Hij is één van de 150 ‘sporters’ die deelnamen aan die legendarische, eerste Zwarte Cross. “De winnende motor van dat eerste jaar staat bij mij in de garage. De toenmalige eigenaar kwam, voor zover ik het mij kan herinneren, uit Drenthe en won de originaliteitsprijs. Hij droeg zo’n ouderwetse stofbril en een lange, leren jas en reed een EMW uit Oost Duitsland.” Na die eerste Zwarte Cross, die een middagje duurde, ontstond een spontane ruilhandel en Paasschens verhandelde zijn rode Maico en kreeg de EMW in zijn bezit. “Uit welk jaar de motor precies komt weet ik niet, maar het is wel een oudje.” Later op die avond traden Jovink & the Voederbietels en nog een band, waarvan Paasschens de naam zich niet meer kan herinneren, op. De eerste Zwarte Cross was een feit én een succes, al wist toen nog niemand tot welk groot evenement dit eerste spontane cross en muziek feestje zou uitgroeien.

In 1998 werd de Zwarte Cross vanwege het toenemende aantal deelnemers (ruim 350) en bezoekers (meer dan 4000) gehouden in de Veldhoek. Een jaar later verhuisde het evenement naar Halle, waar het 7 edities lang bleef, en in 2004 werd de Zwarte Cross uitgeroepen tot het grootste muziekfestival van Oost Nederland en tevens het grootste motorsportspektakel van West Europa. “Bij alle afleveringen van de Zwarte Cross ben ik geweest,” vertelt Geert Jan Paasschens uit Groenlo. Hij heeft een paar keer deelgenomen aan de crosswedstrijden, verkleed als Kerstman en als Teletubbie. Vanaf de keer dat dit geïntroduceerd werd stond hij op het campingterrein en kan smeuïge verhalen vertellen zoals over een Jovink bandlid dat midden tussen alle feestvierders ‘eenzaam’ in zijn pubtentje stond; een vriend wiens relatie zijn oorsprong vond in zijn caravan; zijn kaalgeschoren hoofd (“Niet eens een weddenschap voor een bakje bier of zo, gewoon voor de lol…”) maar bovenal over veel gezellig uren met voederbietels onder elkaar.

Het evenement, dat zich in de afgelopen jaren heeft ontplooid tot een driedaags muziek- en sportspektakel met camping, allerlei attracties en stunt-acts, verhuist in 2006 naar het Achterhoekse Lichtenvoorde. Ook deze keer is de belangrijkste reden van de verhuizing dat het evenement op alle mogelijke manieren uit haar voegen barst. De tiende editie zal plaatsvinden op de Besselinkschans in Lichtenvoorde. Dit terrein is iets groter dan dat in Halle en de bodemgesteldheid voldoet beter aan de eisen van een evenement en kan beter tegen regen. Ook is de ontsluiting van het wegennet in Lichtenvoorde beter dan in Halle en is er minder kans op files en overlast voor de buurt. Het terrein in Halle was weer gezelliger dan dat in Lichtenvoorde en de organisatie zal hier extra aandacht aan gaan besteden. Ook op dit tweede lustrum (2006) van de Zwarte Cross zal Grollenaar Paasschens aanwezig zijn. Deze keer niet als deelnemer, maar wel als toeschouwer en camping bewoner. De allereerste winnende motor staat echter gedemonteerd, als stille getuige van de legendarische eerste Zwarte Cross in de garage. “Ja, het zou leuk zijn als ik ‘m in elkaar zet en mee neem naar deze tiende editie. Momenteel ontbreekt mij de tijd, maar zeg nooit nooit…,” aldus Paasschens.”

Bron: Streekgids.nl


Geef een reactie.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.