Home » Korte termijn oplossingen voor veiligheid splitsing Winterwijkseweg

Korte termijn oplossingen voor veiligheid splitsing Winterwijkseweg

221

GROENLO – Sinds de aanleg van de nieuwe N18 heeft Groenlo twee mogelijkheden om naar de nieuwe weg te komen; via de nieuwe aansluiting bij Laarberg en via de provinciale weg N319. De aansluitingen van de Winterswijkseweg op de N319 en de splitsing bij de Rabobank zijn als gevolg daarvan drukker en daardoor onveiliger geworden.

Deze week is door enkele Grollenaren een petitie op internet opgestart. Zij willen dat de gemeente Oost Gelre iets gaat doen aan die onveiligheid op de splitsing. Wilma van der Donk, een van de initiatiefnemers, sprak dinsdagavond 18 december de raad van Oost Gelre toe. “De petitie is al bijna 1.600 keer ondertekend. Vragen naar de raad, gespreken, het heeft tot nu toe weinig opgeleverd. Wij willen namens de burgers van Groenlo pleiten voor stevige maatregelen die de veiligheid voor fietsers direct verbeteren”, aldus Wilma van der Donk.

Ellen Dusseldorp namens de VVD: “Wij zouden willen voorstellen dat er een verbod op vrachtverkeer komt voor onder andere de Industrieweg (splitsing Oude Winterswijkseweg t/m autogarage Arink) en voor de Parallelweg, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Tevens wil de partij weten binnen welke termijn er structurele maatregelen genomen kunnen worden, zodat de verkeersveiligheid kan worden gewaarborgd?

Richard Klein Tank van de PvdA vroeg zich onder andere af of de aanleg van een rotonde een haalbare optie is en of dit echt onderzocht is en welke structurele oplossing het college gaat voorbereiden en uitvoeren op korte termijn.

Op de splitsing Winterswijkseweg / Oude Winterswijk komt de fietser in gedrang vooral bij de ochtend- en avondspits. “Wij zijn al een tijdje aan het denken naar oplossingen. We hebben al wel gesproken met de aanliggende bedrijven of de aankoop van grond voor een rotonde een optie is, maar er is nog geen concreet plan. Op korte termijn kunnen wij bepaalde wegen voor het vrachtverkeer afsluiten. Hierover zijn nog gesprekken met de politie. Om de splitsing te ontlasten zou ook het aanbieden van een alternatieve fietsroute een korte termijn oplossing kunnen zijn. De laatste korte termijn oplossing zou kunnen zijn om verkeersregelaars tijdens de spits te plaatsen”, aldus wethouder van verkeer Karel Bonsen.

Om druk te leggen op de wethouder heeft OOG een motie ingediend. Deze heeft het niet gehaald, maar de wethouder kon zich er wel grotendeels in vinden. 2 januari gaat de wethouder met de petitie initiatiefnemers, Marveld Recreatie en S.v. Grol in gesprek om mee te denken tot een oplossing.