Lege etalage met Lichtenvoordse illustraties gevuld


Gepubliceerd op

LICHTENVOORDE – Een tijdelijke oplossing op etalages van leegstaande winkelpanden om ze op te fleuren met kunst. Kort voor het weekend van de maandelijks terugkerende koopzondag in Lichtenvoorde werd een kunstwerk van Vic Hulshof in de etalage geplaatst waar tot voor kort Muzzo in gehuisvest was. Het werk is een illustratie van Lichtenvoorde waarin enkele highlights eruit naar voren zijn gehaald.

De plaatsing van het kunstwerk in de etalage komt voort uit de campagne ‘Geef Lichtenvoorde kleur’. Inwoners konden hun mening, ideeën en suggesties geven tijdens die campagne. Een signaal was dat ze leegstaande winkelpanden niet fraai vonden en beter gevuld kunnen worden met kunst. “Er is gezocht naar een mobiele, makkelijk te verplaatsen invulling. Een ontwerp dat kleurrijk en aansprekend is”, licht Annette Gierkink van promotie Lichtenvoorde de actie toe. De actie is een gemeenschappelijke inspanning van de centrumcommissie, promotie Lichtenvoorde en de gemeente Oost Gelre.

In Lichtenvoorde staan net als in andere plaatsen winkels leeg. Mede doordat de economie weer aantrekt, is het probleem van de leegstand niet zo heel groot. “Er zijn verhuizingen in het centrum gaande en de horeca en LOV bemerken dat het aantal bezoekers een stijgende lijn vertoont. Lichtenvoorde is in trek.” Het kunstwerk bedekt niet het gehele raamoppervlak van de etalage. “Potentiële huurders en kopers moeten zich een beeld kunnen blijven vormen van de indeling, diepte en de mogelijkheden van het pand.”

Foto: Marcel Houwer
Foto: Marcel Houwer