20 april 2024
Home » Borculo » Betaalbare, energiezuinige en kwalitatief goede huurwoningen uitgangspunt voor ProWonen

Betaalbare, energiezuinige en kwalitatief goede huurwoningen uitgangspunt voor ProWonen

208

Logo Scherpinbeeld

Ontdek het verleden van Groenlo

Duik in een rijke verzameling van meer dan 8.000 foto’s en films. Elke dag wordt een nieuwe oude foto toegevoegd. Deel jouw herinneringen bij elke foto!

Bekijk de collectie

In 2016 investeert ProWonen € 20 miljoen in onderhoud en nieuwbouw aan woningen. Hiervan is ruim € 9,3 miljoen voor groot onderhoud aan woningen; diverse onderdelen van de woning (zoals de keuken en badkamer) worden dan tegelijk vernieuwd. Ruim € 6,7 miljoen wordt geïnvesteerd in het zogenoemde planmatig onderhoud zoals schilderwerk, zonnepanelen, energiezuinige cv- ketels en tuin- en lift onderhoud. € 3,7 miljoen is gereserveerd voor nieuwbouw in onder andere Zelhem, Vorden, Borculo en Neede. De werkzaamheden worden zo veel mogelijk door regionale aannemers en de servicedienst van ProWonen uitgevoerd.

Betaalbare, energiezuinige en goede huurwoningen
‘We vinden het belangrijk dat onze woningen betaalbaar zijn en een goede basiskwaliteit hebben. Daarom investeren we jaarlijks flink in onderhoud aan onze woningen’, aldus Henk Meulenkamp van ProWonen. ‘Voordat we investeren kijken we kritisch naar de langjarige verhuurbaarheid van de woning. Bij oude woningen, met bijvoorbeeld één slaapkamer, kiezen we daarom voor sloop en niet voor onderhoud. Naast het reguliere onderhoud investeert ProWonen flink in energiezuinige maatregelen in woningen (tot 2020 ruim € 30 miljoen). Naast de huur maakt de energierekening namelijk een groot deel uit van de maandelijkse uitgaven van huurders.

Regionale bedrijven doen veel onderhoudswerk
‘Onderhoud aan liften, cv- installaties, tuinen, riool, schoonmaak en ga zo maar door. Jaarlijks hebben flink wat onderdelen in en om onze 8000 woningen, (zorg)gebouwen en garages onderhoud nodig’, vertelt teamleider beheer Rudi Goldewijk. ‘ProWonen maakt hiervoor bij voorkeur gebruik van regionale bedrijven. Zo stimuleren we de regionale economie en die bedrijven zijn herkenbaar voor onze huurders. Bij een reparatieverzoek sturen we vaak onze eigen servicemedewerkers op pad of wordt er een werkopdracht gemaakt voor regionale aannemers. Onze servicemedewerkers zijn ook onze ogen en oren in de wijk. Ze kennen onze huurders en onze woningen goed.

Communiceren belangrijk en soms ook lastig
‘Als klanten bellen met een reparatieverzoek, plannen we direct een afspraak zodat huurders weten waar ze aan toe zijn. Uit onderzoek weten we dat huurders dat waarderen. Maar communiceren over onderhoud is soms ook best lastig. Als wooncorporatie kijken we naar de korte, maar ook naar de lange termijn. Als wij twijfel hebben over de toekomstige verhuurbaarheid van een woning, denken we eerst drie keer na voordat we flink investeren. Want leegstand kost simpelweg geld. Onze huurders kijken begrijpelijkerwijs naar de korte termijn. In de praktijk wringt dat soms met elkaar’, aldus Goldewijk. ‘Ook met werkzaamheden buiten aan de woningen, krijgen we regelmatig opmerkingen van onze huurders. Die werkzaamheden kunnen vaak alleen doorgaan bij droog weer. Als je als huurders rekent op de komst van bijvoorbeeld een schilder (en je neemt hiervoor een vrije dag), dan baal je als er geschoven wordt met de planning’.

Gedetailleerde informatie op www.prowonen.nl
Aan welke woningen in 2016 onderhoud wordt uitgevoerd? Op staat dit uitgebreid voor het hele werkgebied vermeld.