Jongeren ‘beleven’ de bouw en techniek op een boeiende manier


Gepubliceerd op

Hoe krijg je jongeren enthousiast voor techniek? Het project Scapetown heeft alles in zich om dat doel te bereiken. Scapetown is een creatief evenement in combinatie met een bijbehorend lesprogramma. Het leert de jeugd de mogelijkheden van de bouw te ontdekken. ‘Scapetown is erg leuk en heel uitdagend’, vertelt Jelle Som, leerling van het Ulenhofcollege in Doetinchem.

Jelle en andere leerlingen van het Ulenhofcollege bezochten onlangs Scapetown in Eindhoven. Het project werd op 15 juni geopend door Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland en burgemeester John Jorritsma van Eindhoven. In Scapetown worden leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs via verschillende disciplines uitgedaagd om een Escaperoom te bedenken. Een ruimte waaruit je moet ontsnappen door het kraken van een code. Dat spreekt jongeren aan, het gaat erom dat je samen iets creëert met je handen én met je hoofd. In het programma wordt ook een fysieke link met de bouwsector gelegd. De klassen die deelnemen aan het programma bezoeken een vestiging van Bouwmensen in hun regio. Op die vestigingen maken de bouwleerlingen de echte Scapehouses voor Scapetown. Zo kunnen de leerlingen voelen en ruiken hoe het is op de bouwopleiding. Scholen die zelf een bouwopleiding aanbieden, krijgen tijdens het project op de eigen locatie begeleiding van Bouwmensen. Dat was bijvoorbeeld het geval bij vmbo-school Wesenthorst in Ulft. Daar gingen tweedeklassers Jesse, Tyrone, Kerem, Daan, Marlon en Dex actief aan de slag. Chris Welbers, docent BWI (Bouw, Wonen en Interieur) spreekt van een geslaagd project. ‘Bij Scapetown worden verschillende lesonderdelen gecombineerd. Daarbij wordt ook het samenwerken gestimuleerd. Dat maakt het zo goed en evenwichtig.’ De leerlingen kunnen ontwerpen, schetsen en daadwerkelijk bouwen. Ze moeten goed nadenken over het hele traject. ‘Er mag  en moet soms iets mislukken, daar leren ze alleen maar van.’ De leerlingen zelf zijn ook enthousiast. ‘Je kunt vooral doen wat je zelf wilt’, zegt Tyrone. ‘Je kunt je ideeën kwijt en werkt echt aan iets tastbaars’, vult Dex aan. Het project sprak ook Jesse aan. ‘Je mag zelf iets verzinnen, uitwerken en op schaal namaken. Heel boeiend allemaal.’

Leerlingen van het Ulenhofcollege bezochten Scapetown daadwerkelijk. Jelle Som noemt het een bijzondere ervaring. ‘Het is heel goed georganiseerd en uitgevoerd. Het kraken van codes waardoor je kunt ontsnappen in een ruimte maakt het spannend en avontuurlijk.’ Jelle zit in havo 4, volgt het Technasium en wil later als ict’er aan de slag. ‘Techniek heeft mijn belangstelling. Je moet creatief zijn. Daarom vond ik dit project ook zo interessant.’ Op deze manier wordt het vak op een aansprekende en eigentijdse manier gepresenteerd, stellen Eric Schlief  en Gien Weelink van Bouwmensen Gelderland Oost. ‘Scapetown past bij de belevingswereld van jongeren. Ze krijgen de kans om op een leuke en innoverende manier kennis te maken met techniek en bouw. Hier gaan we de komende tijd zeker op voortborduren.’

Er is een grote vraag naar vakmensen in de bouw en techniek. De komende jaren zal die behoefte alleen maar groter worden. Om de aanwas te bevorderen is het van groot belang dat leerlingen in een vroegtijdig stadium in aanraking komen met de praktijk. ‘Dan ervaren ze hoe leuk en interessant de bouw is. We moeten daar als branche, opleidingsbedrijven  en overheid gezamenlijk onze schouders onder zetten’, aldus Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. Volgens het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) komen er zo’n 70.000 fulltime banen in de bouwsector bij in de periode 2017-2021. Daarmee komt het aantal banen bijna op het niveau van 2008 (481.000). Nieuwe instroom is daarom zeer gewenst om ook in de toekomst voldoende te kunnen bouwen.

Meer informatie: www.scapetown.nl