Nederlands-Duitse samenwerking


Gepubliceerd op

Meer begrip voor elkaar door het maken van een film

Wat verstaan we onder Vaderland? Wat geeft vorm aan onze identiteit en wat verstaan we daaronder? Met deze vragen houden zich twee schoolklassen bezig aan beide zijden van de Nederlands-Duitse grens. Dit in het kader van het project „Identiteit-identificatie“ dat door Kult Westmünsterland en Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers gezamenlijk werd geïnitieerd. De klassen 9a van het Gymnasium in Vreden en 4 VWO van het Staring College in Lochem hebben hierover onder professionele begeleiding van Bureau ROET uit Arnhem een korte film gemaakt. Daarin konden de studenten geheel zelfstandig op een creatieve manier uitdrukking geven aan het begrip identiteit. Wat verstaan zij eronder, waarmee identificeren zij zich en waarmee niet en wat vinden ze kenmerkend voor hun leefomgeving?

Binnenkort zullen de studenten de korte films aan elkaar vertonen en zich samen buigen over de verschillen en overeenkomsten. Maakt het in deze tijd van open grenzen voor jonge mensen nog verschil aan welke zijde van de grens zij opgroeien? Door de films komen de jongelui met elkaar in gesprek. Het visuele medium overwint daarbij niet alleen de taalbarrière, maar helpt ook om op een andere, kunstzinnige manier uitdrukking te geven aan een abstract begrip als identiteit.

Het project wordt later dit voorjaar afgesloten met een openbare filmavond.

Het project ‘Identiteit-Identificatie’ valt binnen het kader van INTERREG ‘Kunstbemiddeling-kunstverbinding’ en is een zogenaamd taNDem-project dat door Euregio wordt gesubsidieerd.


Geef een reactie.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.