Home » Regionaal » De Achterhoek wordt het nieuwe Italië van Noord-West Europa

De Achterhoek wordt het nieuwe Italië van Noord-West Europa

187

Achtehoeksevlag. Foto: PR

ACHTERHOEK – Afgelopen maandag heeft de Stichting Foodpromotie Achterhoek een groot aantal lokale horeca ondernemers rondgeleid langs verschillende bijzondere streekproducten en producten in de Achterhoek. Op uitnodiging van Koninklijke Horeca Nederland-Oost verzamelde dik 40 ondernemers uit Doetinchem en omliggende plaatsen zich voor deze Inspiratie tour.

Horen, zien, beleven Bij Kaasboerderij Weenink werd de groep onthaald door mede-eigenaar en boer Johannes Weenink. Hier opende de voorzitter van Stichting Foodpromotie Achterhoek, Gerrit Grievink de Inspiratietour en zette met het statement dat door iets zelf te beleven, het de grootste kans biedt op het werkelijk begrijpen van het gepresenteerde. Daarmee zette hij het doel van de dag helder neer.

Na een uitgebreide rondleiding en achtergrondverhaal over het ontstaan van de boerderij en het proces van kaasmaken door Johannes Weenink schotelde Maurits Steverink van Kenniscentrum Nelles stevige kost voor. Met cijfers onderbouwde hij dat de consument best een meerprijs wil betalen voor kwaliteit, gemak en smaak. ​“Achterhoekse producten kunnen zich meten met de nationale top. Onze naegelholt is zeker zo goed als Parmaham uit Italië en onze rauwe ham als de seranoham uit Spanje en dat mogen we met z’n allen meer uitdragen. Daarom de oproep: Laten we de Achterhoek meer op de menukaart zetten en het Italië van Noord-West Europa worden.”

Deze woorden werden direct in de praktijk gebracht door kop-tot-staart-kok Nel Schellekens. Achter haar ‘kookaltaar’ in het nieuwe Keunenhuis maakte zij een lunch met o.a. bietenbalkenbrij, bloedworst, tong en ossenhart voor het inmiddels hongerige gezelschap en vertelde ondertussen over haar bijzondere manier van werken: Alles uit de streek, samen met producenten en alles duurzaam. Tot het maken van kleurstoffen uit schillen en beendermeel uit botten voor kunstwerken.

Geïnspireerd en voldaan deed het gezelschap de derde en laatste stop aan: Distilleerderij de Bronckhorst. Hier maakt Erik ​van louter Achterhoekse ingrediënten heerlijke distillaten – o.a. gin, grappa’s en whiskey – die uitgebreid geproefd werden. Ook Combrigro Foodservice en de Vereniging Streekproducenten Achterhoek (VSA) waren vertegenwoordigd met bijzondere lokale producten. Deze unieke samenwerking tussen Combrigro en VSA zorgt ervoor dat horecabedrijven op ​één​ adres en met ​één​ factuur van ruim 40(!) Achterhoekse producenten, streekproducten kunnen bestellen.

De deelnemers kijken zeer tevreden terug op de Inspiratietour en zijn enthousiast geworden over de Achterhoekse producten en producenten die ze vandaag hebben leren kennen. Het verzoek voor de volgende Achterhoekse Inspiratietour ligt er al.

Waarom lokaal inkopen? Door lokaal in te kopen snijdt het mes aan twee kanten. Toerisme wordt steeds belangrijker in deze regio en de lokale horeca kan hierop inspelen door de toerist ook op het bord een Achterhoekse beleving te bieden. Daarnaast zorgt lokaal inkopen ervoor dat het geld meer in de regio blijft, wat op den duur de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de regio vergroot.

De Achterhoek kent meer dan 100 voedselproducenten. Maar onbekend maakt onbemind, ondanks dat we allemaal de Achterhoek een warm hart toedragen. Hier bracht de Stichting Foodpromotie gisteren een klein beetje verandering in.