Home » Aalten » Schaersvoorde wint landelijke Innovatie Impuls Onderwijs-Award

Schaersvoorde wint landelijke Innovatie Impuls Onderwijs-Award

269

AALTEN – Op woensdag 26 november 2014 is het Christelijk College Schaersvoorde uitgeroepen tot winnaar van de IIO-Award, Innovatie Impuls Onderwijs. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Amersfoort is het filmpje over de opbrengsten en mogelijkheden van videolessen gekozen als winnend filmpje. 13 scholen hadden een filmpje over een onderwijs innovatie ingediend. Schaersvoorde wint hiermee een uitgebreide film over de eigen school.

[gallery_videos id=”4″]

De jury bestond uit Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing, kritische vriend van IIO Pieter Hettema, leerling van het Aloysiuscollege Safae Zaaj en VO-Leraar van het Jaar 2014 Jasper Rijpma.

Het publiek had eerder al een selectie van vijf scholen naar de volgende ronde gestemd. De jury was erg onder de indruk van de verhalen van de scholen! Toch moest er één winnaar worden gekozen. Volgens juryvoorzitter Tanja is Schaersvoorde de terechte winnaar, omdat bij hen ontwikkeling echt voorop staat. Zij hebben de ogen van buiten naar binnen gehaald. Volgens Safae gebruikt Schaersvoorde de middelen waar zij als leerling behoefte aan heeft. Onderwijs voor de 21e eeuw!

De IIO-Award is uitgereikt door Alida Oppers, Directeur-Generaal Primair en Voortgezet Onderwijs van het ministerie van OCW.

Op de middag van de uitreiking van de award, bleek nog eens weer welke prachtige mogelijkheden de videolessen bieden. 25 leerlingen uit 4, 5 en 6 atheneum volgden via een live video verbinding met de TU-Twente een college van professor Dick Swaa, arts en emeritus hoogleraar neurobiologie aan de Universiteit van Amsterdam.

De leerlingen van Schaersvoorde hadden een vraag over het onderwerp voorbereid en konden deze tijdens het college stellen.

De lezing ging over Kunst en het Brein waarbij o.a. de volgende punten aan de orde kwamen: Is kunst een uniek menselijke eigenschap? Hersenmechanismen bij de creatie en perceptie van kunst, effecten van hersenziekten en behandeling op het maken van kunst, het effect van kunst op hersenziekten en neuro esthetica. Dit zijn onderwerpen die niet dagelijks voorkomen in het curriculum van een middelbare scholier.