Home » Gelderland » Gelderse gemeenten presteren ondermaats in beantwoorden van e-mails

Gelderse gemeenten presteren ondermaats in beantwoorden van e-mails

865

GELDERLAND – Hoewel Gelderse gemeenten zich hebben verbeterd in het tijdig beantwoorden van vragen per e-mail, blijven ze nog steeds achter bij het landelijke gemiddelde. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten werden benaderd met een eenvoudige vraag.

Volgens het onderzoek geeft 84 procent van de Gelderse gemeenten op tijd antwoord, een stijging ten opzichte van de 61 procent van vorig jaar. Toch ligt dit percentage nog steeds onder het landelijke gemiddelde. Alleen de gemeenten in Limburg, Noord-Holland en Utrecht presteren slechter. De e-mailgedragslijn voor overheden bepaalt dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.

Daarnaast heeft 10 procent van de Gelderse gemeenten tijdens het onderzoek zelfs na drie weken nog geen antwoord gestuurd. Dit geldt voor de gemeenten Aalten, Culemborg, Doetinchem, Montferland en Renkum. Dit percentage ligt hoger dan het landelijke gemiddelde van 7 procent.

Bereikbaarheid en Privacy
Het onderzoek toont ook aan dat 22 procent van de Gelderse gemeenten geen e-mailadres vermeldt op hun website, een stijging van 4 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Landelijk gezien ligt dit percentage op 26 procent. Bovendien verplicht 10 procent van de Gelderse gemeenten burgers onnodig persoonlijke informatie te delen bij het indienen van een eenvoudige vraag via een contactformulier, tegenover 8 procent vorig jaar.

De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024/.