6 mei 2024
Home » Sport » Seminar New Thinking for Company Leaders

Seminar New Thinking for Company Leaders

233

Logo Scherpinbeeld

Ontdek het verleden van Groenlo

Duik in een rijke verzameling van meer dan 8.000 foto’s en films. Elke dag wordt een nieuwe oude foto toegevoegd. Deel jouw herinneringen bij elke foto!

Bekijk de collectie

Tristan Hoffman, Loes Gunnewijk en Martijn Veltkamp op seminar New Thinking for Company Leaders

‘Teamwork maakt je een winnaar’

Topsporters en hun teams halen succes dankzij teamwork, de optimale inzet van technologie en een gericht businessmodel. Dit zijn ook de ingrediënten waarmee ondernemers anno 2016 succesvol kunnen zijn, zo vertelden wielercoach Tristan Hoffman, ex-wielerprof Loes Gunnewijk en psycholoog Martijn Veltkamp tijdens het seminar New Thinking for Company Leaders dat donderdag 17 maart werd gehouden in Groenlo.

Tristan Hoffman is coach bij de succesvolle wielerploeg Tinkoff met tourwinnaar Alberto Contador en wereldkampioen Peter Sagan. Tijdens het seminar New Thinking for Company Leaders – bij Stadscafé Welgelegen in Groenlo georganiseerd door de drie bedrijven Jansen & De Vries, Marotura en Rondeel & Partners – vertelde Hoffman hoe zijn wielerploeg is georganiseerd en wat de voorwaarden voor succes zijn. “Essentieel binnen onze ploeg is teamwork. Dat bereik je door duidelijk te communiceren met elkaar, commitment te eisen, elkaar met respect te behandelen en loyaal te zijn aan het grotere belang.”

Technologie en business
Naast teamwork speelt ook technologie een essentiële rol binnen de moderne wielerploeg. Hoffman: “We meten en registreren alles tijdens trainingen: de trainingsduur, de hartslag, het vermogen dat een renner kan trappen. Zo weet je precies hoe de sporter ervoor staat en wat je van hem kunt verwachten.” Derde kritische succesfactor bij de wielerploeg Tinkoff is de business rondom de ploeg. “De sponsoren stoppen miljoenen in de ploeg en willen in ruil daarvoor naamsbekendheid. Daar werken we als ploeg keihard aan, onder andere op social media.”

Binnen de Tinkoff-wielerploeg staan de mens, technologie en business centraal. Het zijn ook de kritische succesfactoren binnen bedrijven. Ze bepalen voor 80% het succes van de onderneming.

De wegkapitein
Tweede inleider op het seminar was Loes Gunnewijk, tot voor kort wegkapitein binnen de Australische ploeg Orica. “Ik zorgde ervoor dat het tactische ploegenspel tijdens de koers goed werd gespeeld en gaf renners concrete opdrachten om aan te vallen of juist de benen stil te houden.” Loes vertelde tijdens het seminar dat een wegkapitein niet voorbehouden is aan wielerploegen. “Ook binnen een bedrijf heb je wegkapiteins, mensen die teams aansturen en zorgen dat er goed wordt samengewerkt en resultaten worden geboekt. Wanneer je als ondernemer wilt dat de wegkapiteins binnen je bedrijf succesvol zijn, moet je gericht coachen en begeleiden. Ze moeten zelfvertrouwen winnen en steun vanuit de organisatie krijgen.”

Hoe belangrijk steun is, merkte Loes nadat ze in 2007 na blessures in een diep dal terecht kwam. Met de hulp van specialisten als een mental coach en een chiropractor en de steun van familie en vrienden kwam ze terug op haar oude niveau en startte haar tweede carrière. “Ik heb geleerd dat echte winnaars worden geboren bij tegenslagen. Dat is binnen de sport zo, maar zeker ook binnen het bedrijfsleven.”

De verborgen Motor1
Derde spreker tijdens het seminar New Thinking for Company Leaders was Martijn Veltkamp, psycholoog en auteur van het boek De Verborgen Motor. Hij vertelde dat het voor een sporter essentieel is dat deze concrete doelen stelt en zich hier op focust. “Alleen dan kun je net iets meer dan de ander en behaal je succes.” Een mooi voorbeeld van het focussen op een concreet doel levert volgens Veltkamp het Engelse team Sky. Die ploeg is in 2010 geformeerd om Engeland de eerste tourwinst te bezorgen. “Door de permanente focus op resultaat lukt dat al in 2012 met Bradley Wiggins.”

Drie garanties voor succes
De inleiders bevestigden het alle drie: binnen de topsport worden human, technologie en business al langere tijd gezien als de garantie voor succes. Met het seminar New Thinking for Company Leaders wilden Jansen & De Vries, Marotura en Rondeel & Partners de bijna honderd aanwezige ondernemers prikkelen om ook actief aan de slag te gaan met human, technologie en business. Ze zijn bepalend wanneer het over baanbrekende ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaat. Nog niet eerder was het voor ondernemers en bedrijven zo eenvoudig om tot verrassende, inspirerende ideeën en bedrijfsresultaten te komen. New thinking for company leaders helpt ondernemers daarbij.

Kijk voor meer informatie op www.newthinkingforcompanyleaders.nl