26 april 2024
Home » Groenlo » Karretje op Zero-cola en twee Mentossnoepjes breekijzer in Comeniusproject

Karretje op Zero-cola en twee Mentossnoepjes breekijzer in Comeniusproject

148

Logo Scherpinbeeld

Ontdek het verleden van Groenlo

Duik in een rijke verzameling van meer dan 8.000 foto’s en films. Elke dag wordt een nieuwe oude foto toegevoegd. Deel jouw herinneringen bij elke foto!

Bekijk de collectie

GROENLO – Voor de zesde keer kwamen 24 leerlingen en 16 leerkrachten van 6 scholen uit verschillende Europese landen bijeen voor het Comenius-experiment. Het experiment was een afsluiter van internationale uitwisseling met als doel: de communicatie dusdanig te verbeteren zodat je van elkaars verschillen kunt leren. Het experiment was niet alleen bedoeld voor leerlingen. Ook leerkrachten keken naar elkaars wijzen van lesgeven.

Italiaanse en Spaanse leerlingen met hun vooertuigen

Volgens scheikunde en natuurkunde docent Frans Carelsen heb je om taal- en cultuurbarrières te overbruggen gereedschappen nodig om elkaar in alle opzichten goed te verstaan. “We doen dat met scienceworkshops waarbij we dit keer ‘duurzaamheid’ als rode draad hebben. We koppelen twee landen aan elkaar. Dit werkt voor het communiceren het beste. In deze combinaties geven we de lessen, doen we de workshops en sluiten we met alle landen gezamenlijk af met een challenge-opdracht.”

Die opdracht luidde: ‘ontwikkel een karretje dat voortgestuwd wordt door het gas dat vrijkomt bij een halve liter zero-cola en twee snoepjes Mentos. Welk karretje het verst komt heeft gewonnen’. De Catalanen wonnen met een model gemaakt van een leeg afwasmiddelflesje op wielentjes van pingpongballen. De spuitkracht uit de kleine opening leverde een afstand op bijna 5 meter. De Italianen wonnen de designersprijs. Zij maakten een metalen bolide waarbij de bruisende cola op een schoepenrad kwam die de achterwielen aandreef. De winnaars werden gekroond met een Grolse muts.

Het Commeniusproject wordt gesubsidieerd door de EU. “We geven steeds meer inhoud aan het experiment. Dan dwing je leerlingen om met elkaar contact te zoeken. Ook de docenten komen bij elkaar. Ook zij moeten overleggen hoe de lesstof het beste overgedragen kan worden.” Tijdens de lessen en de workshops kwamen onderwerpen aan de orde zoals plastics, wind- en watermolens, voedsel blauwe energie, warmteverbruik op school en nog veel meer.

De leerlingen en docenten die vanaf zaterdag 8 t/m woensdag 13 mei meededen aan het Comeniusproject komen uit Italië (2 scholen uit Perugia), Spanje (Catalonië, San Quirze), Ierland (Dungarvan) en Duitsland (München) bij Marianum op bezoek. Betrokken biologiedocent Louis Vermeulen: “Het is vooral leuk. De leerlingen hebben elkaar door Facebook en What’s App   al leren kennen vóórdat ze de bus uitstappen. De contacten zijn misschien wel het meest waardevolle van het Comenius-project, blijkt uit de getuigenis van beide leerkrachten, al zullen ze voor een volgend project weer op zoek moeten gaan naar nieuwe schoolcontacten.